dinsdag 14 mei 2013

12 mei Pima Air & Space museum

Vandaag waren we toch zeker om half 9 voor het ontbijt beneden. Na het ontbijt zijn we buiten gaan zitten want we moeten naar mijn moeder bellen, het is moeder dag. De lijn is erg goed en we kletsen een kwartiertje zo vol. Het weer in Nederland is de helft van dat in Tuscon... Misschien nog wel minder want in de loop van de dag loopt het kwik op naar bijna 40 graden - ja Celcius. Na ons telefoontje gaan we op weg via een landelijke route naar het Pima air & space museum. We komen er een paar minuten voor 10 uur aan en bij de balie wordt gevraagd of we de tramtour van 10 uur willen doen. Ja, meteen maar doen want die tram gaat op het buiten terrein een ronde maken. Als we buiten komen stappen we in een soort open trolleybus en we hebben een goede plaats. Eigenlijk heeft iedereen een goede plaats want het is bijna einde seizoen, na mei is bijna alles dicht of draait het op halve kracht vanwege de te hoge temperatuur. De tramrit duurt een uur. De man die via de microfoon uitlegt geeft over wat voor soort toestel (vliegtuig, helicopter, raket of bom) we zien, weet echt alle cijfers en maten. Ik kan hem tenminste niet op een fout betrappen. Hahaha, ik heb er dan ook geen verstand van. We zien veel toestellen van de Vietnam, Korea en recentere oorlogen. Ook zien we transport en passagiers vliegtuigen, als ik moet schatten toch zeker een honderd. Het is nu nog lekker buiten, een beetje wind en we zitten keurig uit de zon. Als we na de tour uitstappen voelen we dat het toch wel erg heet is geworden. Dat is gunstig want vanaf nu kunnen we de 5 hangaars gaan bekijken met nog meer vliegtuigen, helicopters, wapentuig en documentatie van diverse oorlogen. In de eerste hal zijn we toch wel verbaasd om een Stealth vliegtuig op gesteld te zien staan. Wat een ding zeg... Er staan nog diverse andere enorme vliegtuigen binnen met goede uitleg en soms mag je in of aan een toestel zitten. Er is een andere hal waarin vliegtuigen en documentatie is verzameld die gebruikt is tijdens de tweede wereld oorlog. Het Duitse toestel met hakenkruizen trekt hier onze aandacht, toch een beetje vreemd om dat te zien hangen. De volgende hal is voornamelijk over de Korea en Vietnam toestellen. Mike wil de helicopter uit de TV serie Mash zien, en die hangt er eentje aan het plafond. We lopen buiten om terug naar een andere hal die op het plattegrond staat. Helaas mogen we daar vandaag niet in, ook de barak uit de Tweede wereld oorlog blijkt dicht te zijn. We gaan wat eten in de Flight bar en grill in de eerste hal. Het is een soort afhaal cafetaria en we verwachten er niet veel van. Nou, wellicht is dit wel een maaltijd die ze in een echt restaurant mogen gaan serveren. Ik had een gewone lekkere gekruide kipfilet op een broodje, zonder gesmolten kaas! Dat fileetje heb ik zo op met wat frietjes die zowaar ook lekker waren. Mike zijn hamburger ging er ook goed in. Hierna zijn we naar de laatste hal gegaan, die is helemaal ingericht als ruimtevaart gedeelte. We vinden het minder interessant maar hebben een leuk gesprek met de jonge vrijwillger. Wel zien we hier een heel vreemd materiaal. Het is airgel, een materiaal dat uit 98 % lucht bestaat en maar uit 2 % vast materiaal. Als je er naar kijkt is het net sigaretten rook, een pluimpje dat niet weggaat. Vreemd spul, nog nooit van gehoord tot nu toe en nog sterk ook. Nu gaat er vanuit dit museum ook een bustour naar een naast gelegen vliegtuig kerkhof. Hier staan honderden afgedankte vliegtuigen opgesteld die je mag bekijken. Helaas gaat deze tour niet in het weekend! Slecht gepland dus van mijn kant! Maar de dame aan de balie had ons een weg uitgelegd hoe we zelf toch vanaf de openbare weg een gedeelte konden bekijken. Toen we weg gingen uit het museum zijn we daar dus langs gereden en eerlijk gezegd was dat voldoende. Na een hele dag allerlei soorten toestellen gezien te hebben weten we het wel. Het is laat op de middag en te laat om nog iets anders te gaan bekijken. Het is ook te vroeg om naar de kamer te gaan en we gaan weer richting casino. We hebben nog wat over en wonder boven wonder houden we het heel lang vol, het is dan ook 11 uur als we gaan slapen. Morgen vroeg op want we hebben een lange rijdag voor de boeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten