zondag 5 mei 2013

4 mei Gallup - Wolf Sanctuary - El Morro - Ice Cave - ABQ

Vanochtend vroeg de was opgevouwen die we gisteren avond hadden gewassen. De T shirts hangen we los achter in de auto want die zijn nog niet helemaal droog. We hebben een gezond ontbijtje in het hotel met melk, appelsap, yoghurt met fruit en een sneetje brood. We rijden veel te vroeg richting Ramah voor een rondleiding in een opvang voor wolven en hondachtige. Onderweg stoppen we geregeld om foto's te maken in het indianen reservaat waar we door heen rijden. Soms is het echt een zooitje rondom de caravans of woningen andere keren is het allemaal keurig maar wat blijft is het schitterende uitzicht. We zitten op 3 km hoogte, hoger dan in Nederland de vliegtuigen overvliegen en we hebben er dit keer geen last van. We komen een half uur te vroeg aan bij de Wolf Sanctuary, de auto is helemaal onder het stof gekomen door de dirt road die we de laatste 8 mijl hebben gereden. Als we staan te wachten horen we de wolven in eens huilen. Wat een rachtig geluid is dat. Veel voller en dieper dan we kennen uit films. We worden er gewoon stil van. De dame in de winkel is lief en aardig maar heeft duidelijk een zwaar leven achter de rug, zij werkt hier in alle rust, weg van iedereen en alles. De gids is een jonge dame en ze doet het prima maar helaas weet ze niet zo heel van van de geschiedenis van de opvang te vertellen. We zijn echte wolven die zijn gered uit handen van particulieren of failliete dierentuinen en kruisingen van honden met wolven die in een woning niet te handhaven zijn. Ze worden hier opgelapt en er wordt geprobeerd om ze later weer in het wild uit te zetten. Na de rondleiding rijden we weer een stukje terug en gaan naar een National Monument. El Morro is een grote zandstenen rots die midden in een vlakte omhoog komt. Het was in de pionierstijd een duidelijke richtingaanwijzer. We besluiten niet naar de rots te lopen want we zijn aardig verkleurd tijden die 90 minuten die we bij de wolven buiten waren. We kijen wel een filmpje en dat is interessant maar ook niet meer dan dat. We rijden een stukje verder en komen bij het Land of Ice and Fire. Hier kun je een half uur wandelen naar een uitgedoofde vulkaan krater en in ongeveer 10 minuten naar een ijsgrot. Hier in deze grot haalde de Indianen en pioniers hun ijs om eten in de bewaren. Het water in de grot was toen nog tot 4 meter dik bevroren, nu deze grot met rust wordt gelaten is de ijslaag tot bijna 7 meter gegroeid. Het is een redelijke vlakke wandeling met veel schaduw, daarna volgde er een serie trappen naar beneden de grot in, je voelde te temperatuur flink dalen. Het was mooi maar met direct zonlicht op de ijsvlakte is het vast nog mooier. We lopen de trappen weer op, Mike wat sneller dan ik maar ik kom ook wel boven. We lopen terug naar de auto en besluiten nu direct door te rijden naar het hotel. We zijn moe, heel erg vies en stoffig en willen graag douchen. De route de wij rijden is mooi op zichzelf en met een bakkie koffie in de auto komen we al snel in Albuquerque aan. Het hotel is ook zo gevonden en de kamer direct ingericht. Nadat we gedoucht zijn lopen we naar de Old Town waar we op advies van de receptionist bij een restaurant aan belanden. We krijgen buiten op het terras aan de achterkant een mooie tafel. Als speelt een man gitaar en het is heel gezellig. Het eten is meer dan goed en blijkbaar hadden we honger want we eten het bord weer helemaal leeg. We lopen via een kortere weg terug naar het hotel en gaan TV kijken en genieten van het vooruitzicht op nog een lange vakantie.