maandag 23 mei 2011

22 mei Hillsville - Blue ridge parkway - Asheville

Na een slechte nacht gaan we ontbijten. Dit zou wel eens het slechtste hotel kunnen zijn waar we ooit in hebben geslapen. Bij het ontbijtbuffet staan twee dames die wat op leeftijd zijn. Ze beginnen gelijk te praten en blijken met 3 zussen en een broer met aanhang op pad te zijn. Wij zijn uitermate interessant voor ze en moeten zelfs op de foto. De dame kan dan zeggen dat ze met Nederlanders heeft gesproken. Het is een leuk stel mensen dus geven we de foto maakster een setje van onze beroemde Delfts blauwe porceleine klompjes. Ze is er helemaal blij mee en de adressen worden uitgewisseld. Na uitgebreid te zijn uitgezwaaid door de 6 gasten gaan we vandaag de Blue ridge parkway rijden.

Na een paar mijl snelweg kunnen we de parkway op en de weg is mooi, rustig en vooral erg groen en dichtbegroeid. Er zijn weer uitzicht punten en we stoppen er bij een paar. Dan komt er een omleiding, volgens mij zij we wel 40 KM van de weg afgestuurd en weer 40 km verder op pas op de parkway terug gekomen. Er is daar een kleine wijnmakerij die je kan bezoeken. Wij zijn er om kwart over 9 's ochtends en aangezien dan iedereen in de kerk zit is het nog niet open. We rijden de parkway verder en besluiten het beroemdste punt over te slaan. De Grand Father Mountain heeft een hangbrug over een kloof van 1 km hoog. Ik durf dat toch niet en Mike hoeft niet. We gaan door naar een bezoekers centrum om wat te eten, het is inmiddels 11 uur. Buiten wat eigen baksels is er niets te eten. Ik koop heel eigenwijs een soort peperkoek cake met noten want Mike hoeft hier niets. Buiten gaan we op een picknick bank zitten met een bakkie koffie uit de thermoskan. Ik snij de peperkoek/cake aan en eet samen met Mike op 2 plakjes na de hele koek op. (Hij was niet zo groot als een Peijnenburg koek hoor)

Een stukje verder stoppen we bij een 103 jaar oude boomgaard waar live muziek wordt gemaakt op zondag. Ook staat er een "lunchwagon" wat gewoon een caravan blijkt te zijn waar je een broodje hotdog of BBQ kunt krijgen. De grote ijzeren BBQ staat tegen de caravan aan op het terras zitten wat mensen die in het gebied wonen te wachten tot de muziek begint. Ik neem een broodje met gebarbecued (?) vlees en Mike neemt een hotdog en een hotdog (twee dus). Intussen ontvang ik grote adoratie van de buurhond. Ik voer hem de helft van mijn broodje en als dat op is, is het gedaan met zijn liefde ! We lopen wat rond in de open schuur annex winkel, annex concertzaal en luisteren wat naar de muziek die live wordt gespeeld door bewoners uit de streek. Het is echt authentiek, alle mensen uit de omgeving kleden zich op deze gebeurtenis en het is duidelijk een sociaal gebeuren. Na een tijdje besluiten we om verder te rijden.

Na een paar mijl gaan we naar een oud mijn dorpje. Dit blijkt nogal toeristisch maar de rondwandeling in en om de mijn mag je zelf doen. Hier is niemand te zien en het meertje voor en de waterval boven de mijn zijn mooi om te zien en lekker koel. We zien de grote forellen zo liggen en voor vliegvisser Mike is dit een gemiste kans. Het winkeltje door en dan door naar de Parkway.

Er gaat verder op een pad naar boven naar het hoogste punt ten oosten van de Mississippi. Dit volgen we en op 1978 meter stonden we dan te kijken naar de natuur onder ons. Omdat we nog geen beren hebben gezien en ze ons verzekerd hebben dat ze hier met bosjes in de bosjes zitten besluiten we een kleine hike te doen. Wat we ook zien, horen en voelen, het zijn geen beren maar wil miljoenen (nee, niet overdreven) ietsiepietserige kleine muggen. We vluchten zo ongeveer de auto in en zitten nog een half uur lang te krabbelen en kriebelen van die beestjes.

Om 5 uur rijden we zo van de parkway de weg van ons hotel op. We checken in in een mooie kamer met een goede internetontvangst en gaan wat eten in het dorp. Daar komen we net van terug en Mike's uh hamburger met friet was lang niet zo lekker als mijn lamsboutje met zoete aardappels.

Nu zijn we terug in het hotel en heeft Mike binnen 1 minuut internet aan de praat en kan ik de blog bijwerken. Dat is best lastig want we zien en doen veel in onze vakantie. Na wat zuchten omdat het niet erg snel gaat met mijn tablet peeceetje fikst Mike het probleem van korte teksten en kan ik lekker alles van een dag op een pagina krijgen.

Jullie zijn weer op de hoogte, wij hebben het naar ons zin. Nu is het gigantisch aan het onweren en is er een storm waarschuwing in de omgeving maar dat maakt ons niet uit want wij zitten hoog en droog in een hele mooie kamer waar ik heel misschien zomaar in het bed kan slapen !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten